Bli en superstjerne på jobb

Uansett hvor lenge du har jobbet et sted så er det noen egenskaper som arbeidsgiver legger merke til. Her er fem tips som hjelper deg til å bli en superstjerne på jobb.

Vil du ha en forfremmelse, ser etter andre karrieremuligheter eller bare ønsker å være den beste versjonen av deg selv? Følger du disse tipsene vil du kunne utmerke deg positivt.

glad mann på jobb

Arbeid med integritet
Integritet er en ettertraktet egenskap. Integritet er å gjøre det som er riktig, selv når du blir presset til å gjøre noe annet. Integritet er å være ærlig og pålitelig, både når arbeidet ditt blir sett og ikke sett. Hvis du kan tilby arbeidsgiveren din åpenhet og ærlighet i arbeidet ditt så tilfører det stor verdi til arbeidsforholdet.

Vis lidenskap og engasjement
Er du opptatt av arbeidet ditt? Viser du det? For å skille deg ut må du sørge for at alle rundt deg ser at du er engasjert i jobben din. Lidenskap er smittsomt og får oppmerksomhet. Det er et eksempel til etterfølgelse for dine kolleger, det viser lederkvalitet og ledergruppen din kommer til å merke det.

Vær pålitelig
Å være pålitelig betyr mye mer enn å være på jobb til riktig tid hver dag! Kan dine kolleger regne med hjelp fra deg? Kan sjefen din stole på deg for å få arbeidet gjort - eller å fullføre et prosjekt? Når du sier at du vil gjøre noe, gjør du det? Vær en person som alle vet at de kan stole på.

Les mer: Hvorfor bør du bruke tid på å få en god LinkedIn-profil?

Dyrk selvtilliten (både din egen og andres)
Tro på deg selv. Selvtillit er en god egenskap, men vær ydmyk. Når du er trygg i jobben din får du større innflytelse, ved at du for eksempel tør å ta ledelsen på et prosjekt, eller blir den som kolleger ser opp til. En selvsikker arbeidstaker har heller ikke noe imot å dele rampelyset for å bygge selvtilliten til andre rundt seg.

Vær positiv
Ingen vil jobbe med noen som alltid er misfornøyd og klager. Livet er en serie med kamper, og det kan være problemer på arbeidsplassen også. Det er likevel ingen grunn til å peke ut alle problemene. Vær en person som sprer positivitet, smil ofte, og støtt din arbeidsgiver med en positiv holdning.

Du har mer kontroll over hvordan kollegene dine oppfatter deg enn du kanskje tror. Hvis du lytter til disse fem tipsene, vil du lykkes!

Vil du lese flere jobbsøkertips og karriereråd? Les mer her.