Karriere på Gen Zs premisser: Læring skjer best i praksis

Stadig flere unge ser verdien av å lære gjennom jobb fremfor kun tradisjonell utdanning viser en ny global undersøkelse. Nå tilpasser arbeidsgivere seg en ny generasjon.

Generasjon Z, født fra midten av 1990-tallet til tidlig på 2010-tallet, stiller høye krav til både seg selv og arbeidsgivere. Og i motsetning til tidligere generasjoner forstår generasjon Z at faglig utvikling er et delt ansvar mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Hele 42 prosent av unge arbeidstakere foretrekker opplæring på jobb fremfor formell utdanning, viser rapporten «World of Work for Generation Z in 2025» fra ManpowerGroup. Rapporten kombinerer innsikt fra over 12 000 ansatte i 16 land med analyser fra ledende forskningsmiljøer.

Unge mennesker på jobb

– Vi ser at de verdsetter mer praktisk erfaring og relevans fremfor kun tradisjonelle læremetoder. De er vant til digitale verktøy, har tydelige mål, og forventer at både karriere og læring tilpasses deres behov og tempo. Gen Z ønsker å bygge kompetanse som er relevant her og nå, samtidig som de prøver ut ulike karriereveier i praksis. Derfor tilbyr vi karriereprogrammet MyPath, som tar dette på alvor, sier Ulrik Mikkelsen, forretningsutvikler i ManpowerGroup. 

Ulrik Mikkelsen 

Skreddersydd utvikling, tett oppfølging  
MyPath er et karriere- og utviklingsprogram skreddersydd for et utvalg av Manpowers medarbeidere der vi ser et ønske og en motivasjon om å bygge og videreutvikle en karriere gjennom oss. Deltakerne får tilgang til personlig tilpasset opplæring, veiledning og spennende karrieremuligheter, samtidig som de får tett oppfølging fra sertifiserte karriereveiledere. 

– Dette er unge talenter som ønsker å bli attraktive i et marked i stadig endring. Med MyPath setter vi tydelige mål sammen og følger opp underveis. Det gir både utvikling og trygghet, forklarer Mikkelsen. 
 
Læring i praksis skaper lojalitet 
Mange unge ønsker å utforske ulike muligheter ved å ta små oppdrag ved siden av studier eller jobb, noe som gjør vikarstillinger til en fleksibel og praktisk måte å tilegne seg ny kompetanse på.  
 
– Manpower kjenner arbeidsmarkedet og ser potensialet i hver enkelt kandidat. Med vår erfaring og ekspertise finner vi den rette personen til hver kunde. Når vi anbefaler medarbeidere til våre kunder, vet vi ikke bare hva de kan – men også hva de ennå ikke har oppdaget i seg selv. Det gjør oss i stand til å matche dem med relevante oppdrag og sette meningsfulle mål for videre utvikling, sammen med medarbeideren, sier Mikkelsen. 

Han er tydelig på at arbeidsgivere som legger til rette for kontinuerlig læring, har en mye større sjanse til å beholde de unge talentene. 

– Uten gode utviklingsmuligheter risikerer man å miste dem. Men gir du dem rom for vekst og læring, får du tilbake både lojalitet og engasjement, noe som lønner seg i lengden, sier han.