Hva gjør du hvis du gjør en feil på jobb?

Det er menneskelig å feile, og alle gjør noe galt innimellom. Det kan imidlertid være veldig stressende om du gjør en feil på jobb. Hvis uhellet først er ute, er det viktig å håndtere det på en god måte.

Uansett hvor flink du er i jobben din, kommer du garantert til å gjøre en feil før eller siden. Enten det er å forsove seg til noe viktig, ødelegge verdifullt utstyr eller sprenge et budsjett, vil det nok komme et tidspunkt der dine feiltrinn kan ramme andre.

Kvinne på jobb
Her er noen tips til hvordan du kan du kan håndtere feilene dine og lære til neste gang. 

Ta ansvar
Gjør det du kan for å rydde opp i problemet du har skapt. Det kan virke åpenbart, men i jobbsammenheng er det mange som reagerer på problemer ved å kaste hendene i været og vente på at noen skal ordne opp. Selv om det kanskje var et uhell, er det ikke noe poeng i å fornekte at det har skjedd. Hvis du ikke anerkjenner feilen din, gjør du det bare verre for deg selv.  

Les mer: 3 vanskelige kollegaer – og hvordan håndtere dem

Si beklager
Når uhellet først er ute, må du ta eierskap til det som har skjedd. Si beklager på en ordentlig måte til de som blir berørt av feilen din. En god unnskyldning er å innrømme hva du har gjort feil, erkjenne de negative konsekvensene det hadde for andre, og si at du er lei deg. Hvis det ikke er godt nok, er det noe du må leve med. Vis forståelse for at du kan ha mistet tillit, og bruk handling, ikke ord, til å bygge den opp igjen. 


Ikke lag unnskyldninger

Ta ansvar for feilene dine istedenfor å prøve å forklare dem bort. Hvis du for eksempel har forsovet deg til et møte, vær ærlig om at du forsov deg, men ikke legg til at det var fordi vekkerklokken gikk tom for strøm eller at trikken var forsinket. Den som mottar unnskyldningen kommer ikke til å bry seg om hvorfor du gjorde noe dumt, bare at det gikk utover vedkommende.

Hvis en vesentlig faktor var utenfor din kontroll, er det greit å si det, men konsentrer deg om hva du kunne gjort annerledes. Hvis du oppriktig mener du ikke har gjort noe galt, ikke be om unnskyldning – men tenk deg om et par ganger til først.

Gi beskjed så tidlig som mulig
Å gjøre feil kan alle gjøre, men å skjule dem er utilgivelig. Hvis du ikke gir beskjed med én gang du ser at noe er i ferd med å gå galt, fratar du andre muligheten til å løse eller tilpasse seg problemet. Det kan være flaut å være tidlig ute med å påpeke feil, men det vil være veldig mye flauere hvis feilen ender opp med å få fatale følger.

Les mer: Redd for å slutte i jobben, selv om du ikke trives?

Feil effektivt
Hvis noe går galt uansett, er det lurt å gjøre kostnaden minst mulig. Dessverre er instinktet vårt ofte å gjøre det motsatte: å pøse på med flere ressurser for å redde det som ikke kan reddes.

En viktig del av å bli bedre til å gjøre feil, er derfor å lære seg å feile effektivt. Det betyr å være ærlig med seg selv om når det er på tide å gi opp, istedenfor å grave seg enda lenger ned i et hull.

Legg en plan for å bli bedre 
Du har gitt beskjed, ryddet opp der du kan og sagt unnskyld. Men prosessen med å ta ansvar har bare så vidt begynt. Den viktige, og vanskelige, delen er å finne ut hva du kan gjøre annerledes neste gang – og så å gjøre det.

Det nytter ikke å bestemme seg for å bruke viljestyrke til å la være å gjøre feil igjen. Spørsmålet er hva du kan gjøre for at den neste feilen du gjør ikke får de samme konsekvensene.

Noen ganger er det enkelt å legge en plan. Hvis du for eksempel alltid kommer fem minutter for sent, kan du begynne å sikte på å være der ti minutter før. Hvis du alltid søler kaffe, prøv å ha mindre i koppen.

Andre ganger er det vanskeligere. Da er det nyttig å ha en leder eller god kollega som tør å gi ærlige tilbakemeldinger, og som du kan sparre med for å finne ut hvor det gikk galt og hvordan du kan styre unna neste gang.

Ingen av oss er perfekt. Vi gjør alle så godt vi kan, og noen ganger gjør man feil. Men hvis du er proaktiv, rydder opp på en ordentlig måte, og lærer av dine feil er det ingen grunn til å dvele ved det som har skjedd.