1. Vær alltid hyggelig med kollegene dine, uansett hvilken stilling de har. Det spiller ingen rolle om de sitter i resepsjonen eller i ledergruppen. Du vet nemlig aldri hva som blir lagt merke til på arbeidsplassen eller hvem som kjenner hvem. Dessuten blir arbeidshverdagen mye bedre om du bidrar til en positiv atmosfære.
2. Husk at enhver krise er en mulighet! Alle gjør en feil innimellom. Det er menneskelig. Det viktigste er at du lærer noe av feilene du gjør.
3. Still gode spørsmål. Gode spørsmål kan føre til læring, brukes til å rettlede andre og til å utvikle deg selv. Stiller du konstruktive spørsmål og bruker dem strategisk, kan det åpne mange dører for deg.
4. Hvis du vil forbedre relasjonen din til noen, bør du spørre dem om råd. Det bygger tillit og du lærer å kjenne både deres faglighet og personlighet. Men! Ikke lytt til for mange råd – ta heller selvstendige valg basert på dem. De som gir deg råd har ikke nødvendigvis den samme innsikten som deg. De har heller ikke nødvendigvis dine beste interesser for øye.
Les mer: Karriereutvikling: sett deg et årlig kompetansemål
5. Evalueringer på jobb skjer bare én eller to ganger i løpet av året, men du jobber med inntrykket ditt hver eneste dag. Du bør anta at alt du gjør kan påvirke mulighetene dine for en lønnsøkning, en forfremmelse og lignende. Du bør derfor prøve å være den beste versjonen av deg selv på jobb – alltid!
6. Vi har alle noen svakheter som vi ikke vet om. Disse svakhetene er de mest hemmende for karrieren og utviklingen vår. Derfor bør du prøve å finne ut av hva svakhetene dine er hver gang du møter motgang. For eksempel kan du spørre en arbeidsgiver som ikke ansatte deg om hvorfor de ikke gjorde det. Svaret kan være kjipt der og da, men det kommer til å hjelpe deg på lengre sikt. Det er bare når du vet hva svakhetene dine er at du kan forbedre deg.
7. Drømmejobben står ikke og venter til du er klar. Derfor må du alltid holde øynene åpne selv. Unike muligheter lander sjeldent i fanget ditt.
8. Noen ganger er det best å dele æren for noe, selv om du gjorde mesteparten av jobben selv. Det bygger allianser på jobb og styrker teamfølelsen blant dine kolleger. Hvis du er raus med andre, øker sjansene for at de vil være rause med deg. Sørg samtidig for å gi ros direkte til kollegaen det gjelder.