Kostbart å ignorere stress
Stress på arbeidsplassen er ikke bare negativt for de ansatte, det kan være direkte kostbart. Høyere sykefravær, lavere produktivitet og økt turnover av ansatte er konkrete risikoer for selskaper som ikke tar stressnivået i organisasjonen på alvor. Forskning viser samtidig at det å investere i ansattes psykiske helse gir opptil fire ganger så mye tilbake i økt produktivitet, og lavere fravær.
Kunstig intelligens forsterker utfordringen
Rapporten peker også på et nytt og urovekkende moment. Innføringen av kunstig intelligens (KI) på arbeidsplassen kan ha motsatt effekt av det mange bedrifter håper på. Undersøkelsen til ManpowerGroup viser at hele 77 prosent av ansatte som bruker KI-verktøy, sier at teknologien faktisk øker arbeidsbelastningen eller også faktisk reduserer produktiviteten.
Ny teknologi kan være en ressurs – hvis den rulles ut på en måte som støtter de ansatte i deres arbeidshverdag. Uten god opplæring, klare rammer og trygghet, risikerer arbeidsgiveren/lederen å øke usikkerheten, ikke redusere den. En viktig lederoppgave fremover: Sørg for at mennesker og teknologi utvikles side om side – ikke i konkurranse med hverandre.
Hva kan du som leder gjøre?
Bedrifter som klarer å håndtere stress effektivt vil ikke bare holde på talentene lenger, men også skape en sterkere og mer robust arbeidsplass, klar for fremtidens utfordringer.
Her er konkrete grep ledere kan ta for å hindre at stressnivået tar overhånd:
- Tilby lavterskel støtte: Dette kan være intern rådgivning eller coaching slik at ansatte kan få rask hjelp før belastningen blir for stor.
- Forstå rotårsaken, ikke bare symptomet: Spør deg selv: Hvorfor er folk stresset? Er det uklare mål? For mange oppgaver? Dårlig informasjonsflyt? Forstå de baken forliggende årsakene til hvorfor medarbeidere blir stresset, og vurder hvilke justeringer som kan gjøres.
- Skap en trygg arena for å si ifra: Bygg en kultur med god intern kommunikasjon, der ansatte føler seg trygge på å si ifra når de trenger hjelp. Innfør jevnlige temperaturmålinger og vær nysgjerrig på tilbakemeldinger. Når ansatte føler seg hørt, faller stressnivået.
- Vær tydelig ved innføring av ny teknologi: Unngå usikkerhet rundt arbeidsoppgaver, spesielt ved innføring av ny teknologi som KI. Når ny teknologi skal implementeres, bør ledelsen være spesielt oppmerksom på den ekstra belastningen dette gir. Vurder å hente inn innleid hjelp for å lette arbeidspresset i implementeringsperioden.
- Hjelp til prioritering: Skill mellom «kan-oppgaver» og «må-oppgaver», og hjelp medarbeiderne å prioritere. Når man er enige om hvilke oppgaver som må utføres, kan det styrke opplevelsen av å strekke til og gi en mer håndterbar arbeidshverdag.
- Gå foran som et godt eksempel: Ledere som aldri setter grenser, aldri kobler av og alltid sier ja – bidrar til en kultur der stress blir normalen. Vis at det er sunt og riktig å si stopp og koble av når man har fri.
Les mer om trender i arbeidslivet i rapporten "Global Workforce Trends 2025".