Fem tips for å bygge din personlige merkevare

Hvordan vil du at andre skal oppfatte deg? Her er fem tips for hvordan du styrker din personlige merkevare.

Du har en personlig merkevare, enten du vil det eller ei. Det har vi alle. Altså, ikke med logo og slagord, som McDonald’s sine gule buer og “I’m Loving It”, men du har likevel en personlig merkevare. Merkevaren din formes av hva du sier, gjør, klær og stil, hva du deler i sosiale medier og de tingene du ikke gjør. Inntrykket folk har av deg, er din merkevare.

Egen merkevare

Hva er merkevaren din nå? Hva vil du at den skal være? Her er fem måter å bygge din personlige merkevare på:

1. Ha klare mål
Hva vil du si til verden? Uavhengig av om det er til venner og familie eller for å skape en karriere – hva slags inntrykk vil du gi? Selvrefleksjon er et verdifullt verktøy i å skape, bygge og administrere din merkevare. Du må kjenne deg selv før du kan markedsføre deg selv. Er du morsom, seriøs, utadvendt, kul eller jordnær?

2. Vær ekte
Du har mange flotte sider. Ikke vær redd for å være deg selv. Du vil komme lenger i livet om du er tro mot dine verdier og dine mål, og hvis du er ærlig om hva som gjør deg lykkelig. Du trenger ikke å kaste bort alle fargestiftene dine, men sørg for å fargelegge noe som viser hvem du egentlig er. Særegenhet og forskjeller trenger ikke skille deg ut på en dårlig måte. Du kan være unik og briljant på mange forskjellige måter.

3. Vær bevisst
I en verden med sosiale medier og internett, kan andres inntrykk av deg fort bli forvrengt. Tenk før du deler noe på Facebook, LinkedIn eller andre sosiale medier. Det ville vært deilig om det gikk an å skille vårt personlige liv fra vårt profesjonelle liv, men det går ikke. Arbeidsgivere, kolleger, sjefer og venner har den samme tilgangen til livet ditt på nett. Sørg for at de ser deg på den måten du ønsker å bli sett. Din neste store jobb eller forfremmelse kan avhenge av det.

4. Vær konsekvent

LinkedIn-profilen din er profesjonell og du er forsiktig med hva du deler, men festen forrige helg ble litt for moro og det ble delt flere ting på Instagram som ikke burde vært delt. Joda, det er din profil og du kan gjøre hva du vil med den, men … Ødelegger kanskje festbildene det inntrykket du ønsker å gi? Sørg for at alle kilder som peker til deg peker på et varemerke du kan være stolt av.

5. Ta kontroll
Det er, tross alt, din merkevare. Den vil være der, uansett om du klarer å kontrollere den eller ikke. Vi har alle et varemerke uansett om den er bra eller dårlig, og det kan være lurt å beskytte den. Her er et par ting du kan gjøre for å beskytte din merkevare:

  • Kontroller personverninnstillingene dine i sosiale medier.
  • Vær bevisst på hva du deler i sosiale medier, hvilke kanaler du er til stedet i og hva du formidler.
  • Vær bevisst på hvem du har i ditt nettverk og hvem du deler med.


Din personlige merkevare er viktig for din videre arbeidskarriere. Hva folk tenker, sier og mener om deg er basert på inntrykkene de får. Får de høre historier om hvordan du har hjulpet noen eller hvordan du trådte til på et prosjekt? Viser ordene du bruker at du er profesjonell? Gir oppførselen din uttrykk for at du er til å stole på?

Det vil være vel verdt å bruke tid og krefter på å bygge merkevaren din, og vise fram den beste versjonen av deg selv!

Les mer: Hvordan planlegge neste steg i karrieren?