Erfaring fra kundeservice gir spennende jobbmuligheter

Har du lite arbeidserfaring er det ingen hindring for å få jobb innen kundeservice i dagens arbeidsmarked, sier distriktsleder Tommy Evensen i Manpower. Han anbefaler flere å prøve ut kundeservice for å få ny kunnskap, lære å håndtere ulike mennesker og bli flinkere til å kommunisere både muntlig og skriftlig.

– Vi er hele tiden på jakt etter flere gode kandidater. Det viktige for oss er personlige egenskaper og egnethet. Er du empatisk og liker å hjelpe andre mennesker, eller har gamet mye, kan du passe perfekt inn hos oss, sier Tommy Dahl Evensen.

Mann som jobber med kundeservice

Han er distriktsleder for Manpower i Sandefjord, som hjelper mange bedrifter med å finne de riktige menneskene til å jobbe med kundeservice.

– Å starte karrieren i kundeservice er noe mange har lyktes godt med. Du får ny kunnskap, gode verdier, erfaring og viktige referanser. CV-en din blir sterkere, sier Evensen.

Akkurat nå er jobbmulighetene veldig gode, og for den som lurer på hvordan de skal starte karrieren sin, er det bare å melde seg. Er du jobbsøker er det bare å registrere CV-en sin eller søke på stillinger på manpower.no.

– Det er store muligheter for jobb nå hvis du har de riktige egenskapene. Er du et empatisk og hjelpsomt menneske, er du kommet langt allerede. En jobb innen kundeservice handler om å lytte og forstå, og hjelpe kunden videre. Man må tilpasse seg mennesket man er i kontakt med og samtidig styre samtalen slik at man kommer videre i prosessen, forteller han.

Gaming på CV-en
Tommy Evensen sier mange jobbsøkere ikke er fullt klar over hvilke kvaliteter de har og hva som gjør dem attraktive som arbeidstakere.

Tommy Dahl Evensen Manpower Sandefjord
Tommy Evensen, Distriktsleder Manpower Sandefjord

– Vi i Manpower oppfordrer jobbsøkere til å sette gaming på CV-en, og har du gamet mye kan en jobb innen kundeservice være den perfekte starten på karrieren din. Gamere har veldig mange gode egenskaper som lett kan overføres til arbeidslivet. De er kjappe på tastaturet, raske på problemløsning og gode på samarbeid – kvaliteter som verdsettes høyt på kundeservice, forteller han.

Les mer: Sett spillerfaring på CV-en

Kundeservice finner du innen mange ulike virksomheter og bransjer. Det kan være kundeservice for nettbutikker, bank, inkassoselskaper og helse – et annet eksempel er koronatelefonen.

– Manpower dekker stort sett hele spekteret. Gjennom jobben får du ekstremt god produktkunnskap og du får mye trening i å kommunisere både muntlig og skriftlig. Vi ser ofte at våre kandidater går videre til nye jobber innen salg, markedsføring eller kommunikasjon. De har lært ting som verdsettes høyt hos ny arbeidsgiver og mange opplever raskt å få opprykk.

Er du glad i å snakke med folk og liker å yte service, da oppfordrer Evensen deg til å prøve muligheten innenfor kundeservice.

– Telefonen slutter sjelden å ringe, det stemmer. Du får brynt deg på et bredt spekter av mennesker. Derfor er det viktig å lytte, snakke rolig, forstå kunden og hjelpe dem videre. Mange samtaler starter ofte utfordrende, men ender utrolig bra. Våre kandidater i kundeservice blir veldig gode til å håndtere ulike mennesker, forteller han.

På jakt etter ny jobb? Se alle våre ledige stillinger her.

Ønsker du å registrere din CV hos oss? Opprett profil her.