1. Snakk med folk og avklar forventninger
Forstå hva som forventes av deg fra ulike hold når du skal ut i arbeidslivet og i din nye jobb. Er du usikker, bør du avklare forventningene med din leder og kolleger så tidlig som mulig. Bruk også tid på å finne ut av hvem dine kolleger er, ikke bare hvilken rolle eller posisjon de har. Bruk tid på å lære deg hvem folk er, hva de heter og hva de jobber med.
2. Vis alltid takknemlighet
Hvis noen har gjort deg en tjeneste, backet deg opp eller hjulpet deg – vis at du setter pris på det! Send dem en e-post, SMS eller si det med et par ord og et smil. Takknemlighet bygger relasjoner, og utvikler sikkerhetsnettet ditt på jobb.
3. Husk at alt går over
Livet er ikke svart-hvitt. Du vil oppleve gode og dårlige perioder, både på jobb og privat. Om du opplever noe kjipt, husk at følelsen går over! Når uhellet første er ute, er det viktig å takle det på riktig måte. Vær ydmyk og legg ikke skylda på andre.
4. Du må være forberedt på å kjempe dine egne kamper
Du kan ikke forvente at noen andre skal kjempe din sak. Selv om folk vil være innstilt på å hjelpe deg, er det til syvende og sist du som må ta kampen for dine egne interesser og beslutninger. Søk gjerne råd og støtte der du kan, men husk at det er du som må gjennomføre.
5 Oppretthold ditt gode rykte og bygg nettverk
Ikke brenn broer med de du har jobbet med, når du går videre til ny jobb. Gjør heller en liten innsats for å opprettholde relasjonen med dine tidligere kolleger. Du vet aldri når veiene krysses igjen. Dette gjelder ikke bare mennesker du møter i profesjonell sammenheng, men også sosialt. Ryktet ditt og folks inntrykk av deg, er en viktig valuta.
6. Reflekter over dagen din
Det kan høres kleint ut, men hvis du hver kveld forsøker å trekke frem én positiv ting som har skjedd i løpet av dagen, vil det hjelpe deg med å bygge en positiv innstilling. Det spiller ingen rolle hvor stor eller liten tingen er. Å huske på de positive tingene i hverdagen kan tjene deg godt, spesielt i tyngre perioder.
7. Oppsøk god energi
Omgi deg med folk som gir deg energi, heier på deg og utvikler deg. Dette gjelder både i ditt profesjonelle og personlige liv. Unngå mennesker som suger energien ut av livet ditt. Det er utrolig bortkastet. Søk mot mennesker som gir deg energi på ulike nivå eller som du kan lære av.
8. Vær snill med deg selv
Det kan virke banalt, men det er de små tingene som kan gjøre en stor forskjell i hvordan du har det. Ha det for eksempel ryddig og rent hjemme. Sov nok, vær aktiv og spis godt, men sunt. Ta vare på deg selv og kroppen din. Det gjør deg bedre rustet til å takle utfordringer både på jobb og på hjemmebane.
9. Husk at jobbintervjuer er en toveiskanal
Betrakt jobbintervjuer som karriereintervjuer. Det er en samtale, ikke en eksamen. Det du spør om er noen ganger like viktig som spørsmålene du svarer på.
10. Enhver krise er en mulighet
Alle kriser, om det så er en kjip opplevelse privat eller at du gjør en feil på jobb, er en mulighet til å lære noe. Ikke vær redd for å gjøre feil, det gjør vi alle. Det viktigste er at du sørger for å lære noe av det som skjer i livet ditt. Da gjør du ikke samme feil to ganger.
Ønsker du å lese flere karriereråd eller jobbsøkertips? Les dem her.