Sosiale medier

Ditt digitale fotavtrykk er summen av alt som finnes av deg på internett, og som bidrar til å bygge din personlige merkevare. Her er noen tips til hva du kan gjøre for å bygge din personlige profil i sosiale medier.

Bygg brand bevisst
Vet du hva ditt mål er, hva du vil jobbe med og hvilken kompetanse du ønsker å vise er det lettere å bygge din identitet. På LinkedIn kan du melde seg inn i diverse bransjerelaterte grupper og være synlig ved å delta i debatter. Velg deg også ut bedrifter du vil følge, for å vise interesse.

Oppdater jevnlig
I tillegg bør din CV på LinkedIn alltid være oppdatert, det er særlig CV og anbefalinger andre ser etter når de vurderer din profil på LinkedIn.

Vær gjenkjennelig
Ved at du hele tiden er bevisst på å bruke det samme bildet av deg selv, samme brukernavn eller navn i forskjellige e-poster osv. vil du bli lettere gjenkjent.

Rydd!
Du bør alltid slette gamle profiler eller fjerne uønsket informasjon om deg selv. Om du ikke vet hvordan dette gjøres kan du først kontakte den aktuelle nettsiden og eventuelt sende en mail og be dem slette din profil. Er dette vanskelig å få til, kan du også ta kontakt med www.slettmeg.no som hjelper deg med å ta bort uønsket innhold om deg på nettet.

Sjekk Facebook 
På Facebook kan du velge hvem som skal se informasjon om deg. Dette kan gjøres på “who can see my post” helt til høyre på menyen på din Facebook-side. For å få en oversikt over alt som er “postet/tagget/liket” om deg på andres sider kan du se på “use activity log”, også helt til høyre på menyen, og få en oversikt der.

Vær gjerne personlig
Vær gjerne personlig, men ikke privat på nett. Tilpass stilen din til det som preger de ulike sosiale mediene. På LinkedIn er det mest profesjonelt og faglig innhold, unngå å skrive om barna, familien og annet privat her. På Facebook tåles det mer av personlig informasjon, tilpass innholdet ditt til den du ønsker å være på nett.

Google deg selv 
Hvis du skal på jobbintervju bør du være bevisst på all informasjon som ligger om deg på internett. Du bør derfor google deg selv og få en oversikt over hvordan du framstår. Det er mer og mer vanlig at den som intervjuer googler deg for å finne ut mest mulig og supplere den informasjonen de får fra søknad, cv og referanser.

Hvis det ligger lite flatterende informasjon om deg på nett eller ting som kan så tvil om hvem du er, kan det være lurt å være proaktiv og fortelle om det selv på intervjuet. Du kan også google den som skal intervjue deg, så er du litt mer forberedt på hvem du skal møte.

Sjekkliste for ditt digitale fotavtrykk:
1. Vær bevisst på din identitet, tenk på hva du vil oppnå og hva målet ditt er
2. Sørg for gode profiler i de sosiale mediene du prioriterer
3. Bruk gjerne samme elementer (bilde av deg selv, navn, brukernavn osv.)
4. Oppdater din profil jevnlig, slett gammel info som du ikke lenger vil skal synes på din profil
5. Vær personlig, ikke privat