Manpower med hastehjelp under blomsterboom

Manpower med hastehjelp under blomsterboom

Da etterspørselen etter blomster eksploderte under koronakrisen, måtte Plantasjens logistikksenter i Moss mangedoble bemanningen på noen få dager. Arbeidskraft fra Manpower ble avgjørende.

I februar åpnet Plantasjen nytt logistikksenter i Moss. Til da hadde plantegigantens 80 butikker i Norge blitt forsynt fra Sverige. Nå skulle all forsyningen på kort tid flyttes til Norge.

Før logistikksenteret åpnet hadde Plantasjen inngått en bemanningsavtale med Manpower, i samarbeid med et lokalt bemanningsselskap. Senterets 13 fulltidsansatte skulle gjøre det faste arbeidet, mens en håndfull vikarer skulle rykke inn på dager med høyt trykk. Så stengte Norge ned, og etterspørselen skjøt i været. Hundretusener av nordmenn måtte venne seg til en ny hverdag med hjemmekontor og lite sosial kontakt. For veldig mange ble plantestell den nye hobbyen.

– Den enorme etterspørselen etter blomster kom som en overraskelse på oss alle, men vi kastet oss rundt og fikk medarbeidere ut i arbeid på rekordtid, sier Jorunn Ekornåsvåg, regiondirektør i Manpower SørØst.

Manpower bemanner Plantasjen

I februar sendte logistikksenteret til Plantasjen ut 600 000 planter. I april hadde antallet økt til 10 millioner. Senteret kunne kjøre ut 20 til 30 fullastede trailere med planter om dagen.

Da var det viktig å finne vikarer fort. På de mest hektiske dagene hadde senteret 130 vikarer inne, hvorav Manpower sto for rundt 60. I tillegg var det smittevernsbegrensninger på hvor mange som kunne være på jobb samtidig, slik at vaktene måtte spres utover døgnet.

Ekornåsvåg peker på at det nettopp er denne typen fleksibilitet som Manpower kan tilføre en arbeidsgiver med behov for arbeidskraft raskt.

– Prosjekter som dette er gjerne sesongbaserte og midlertidige, og ville vært utfordrende for arbeidsgiveren å løse på egen hånd. Vi har til enhver tid mange faste ansatte i vår base, som vi på kort tid kan sette i arbeid, sier hun.

Enklere å rekruttere når folk trives

Regiondirektøren forteller at flere tok kontakt på eget initiativ for å bidra som vikar hos Plantasjen.

– Det viste seg å være et populært sted å jobbe, og ordet spredde seg raskt om at vi trengte flere folk. I tillegg til at vi brukte vår egen medarbeiderbase og annonsering på ulike plattformer, rekrutterte vi mange gjennom de dyktige medarbeiderne våre og deres nettverk, sier Ekornåsvåg.

Cheyenne Apio var en av dem som fikk jobb på logistikksenteret.

– Jeg fikk veldig god opplæring. Kollegene var hyggelige og miljøet godt, sier hun.

Jorunn Ekornåsvåg sier at Manpower har fått gode tilbakemeldinger fra alle som har vært med på prosjektet.

– Alle vikarene virker veldig fornøyde. Det har hatt mye å si for hvor bra det har gått. Når medarbeiderne trives og liker å jobbe et sted, går rekrutteringen lettere, sier hun.

Vårsesongen mest hektisk

På logistikksenteret i Moss har ting blitt litt roligere siden midten av mai, da aktiviteten nådde toppen. Ekornåsvåg forteller at etterspørselen etter planter som regel faller fra sommeren og utover høsten, av naturlige årsaker.

– Etterspørselen ligger fortsatt langt over prognosene vi lagde i februar. Men det ser ut som om plantemarkedet begynner å bli litt mer normalt igjen. Det har vært en lærerik og spennende vår, og vi er godt forberedt på den neste.

Hun sier Manpowers vikarer har vært avgjørende for at Plantasjen har lykkes med det nye senteret.

– Kunden er kjempefornøyd, både med kvaliteten på medarbeiderne og at vi klarte å få tak i så mange på så kort tid. Det er veldig gøy å få til sånt i fellesskap!