– Den digitale revolusjonen krever modige ledere

– Den digitale revolusjonen krever modige ledere

På årets tredje ManpowerGroup Forum leverte Jan Ketil Arnulf og Marianne Hagen en tydelig beskjed til ledere av selskaper som vil henge med i den digitale revolusjonen: Ledere må tørre å innrømme at de ikke har alle svarene selv.

Mange ledere er bekymret for hvordan de skal klare å levere resultater på bunnlinjen samtidig som virksomheten endrer seg for å være rustet for fremtiden. Marianne Hagen, europeisk salgsdirektør i ManpowerGroup-selskapet Right Management, hadde ingen trøstende ord: Dagens ledere må tåle å stå i kontinuerlig transformasjon.

– Som ledere er vi for opptatt av å være flinke og å gjøre alt riktig. Vi er nødt til å implementere endring mens vi går. Da må vi også tørre å feile underveis. Derfor trenger vi modige ledere som forstår at de ikke vet alt og som takler å ta beslutninger på usikkert grunnlag. Det er flinkheten som gjør at vi feiler, sier Hagen.

– Utfordringen er at vi ikke vet hva det er vi ruster oss for. Samtidig blir frekvensen av endringer hyppigere og hyppigere. Utviklingen går så fort at vi ikke vet hvilke forretningsmodeller eller hvilken kompetanse vi trenger. Vi må rett og slett ruste oss for å møte noe vi ikke vet hva er.

I følge Hagen er evnen og viljen til å lære, kritisk for å lykkes. Det gjelder både for ledere og for organisasjoner som helhet.

– Virksomheter med en utpreget læringskultur, både i ledelsen og blant de ansatte, vil være best rustet for fremtiden. Med dagens raske utvikling, har ferdighetene våre kort holdbarhet. Vi må utvikle oss hele tiden for å henge med.

IKT er en forutsetning

Professor Jan Ketil Arnulf ved Handelshøyskolen BI delte Hagens oppfatning. Han mener det er avgjørende at ledere snarest inkluderer digitaliseringskunnskap i sin lederutvikling og lederrolle.

– Før snakket vi om at ledere måtte kunne folk. Nå må ledere både kunne folk og digitalisering, sier BI-professoren.

– Begrepet ledelse er i det hele tatt i ferd med å gå litt ut på dato. Vi trenger mer presise begreper for hva vi holder på med. Ledelse i dag handler først og fremst om å ta ansvar for å gjøre best mulig bruk av tilgjengelige teknologiske og økonomiske innovasjoner.

Trenger budsjetter for utforsking

Siden den industrielle revolusjonen har vi sverget til standardisering av produkter, prosesser og ledelse. Arnulf mener at den digitale revolusjonen krever at vi frir oss fra tanken om standardisering. ­

– Digitalisering byr på mange muligheter for dem som tør å utforske dem.