Bruk sosiale medier i jobbjakten

Hver tredje leder sjekker sosiale medier før de ansetter en ny medarbeider. Å bruke disse flatene riktig kan være gull verdt i jakten på drømmejobben.

Jobbsøker? Korrekt  bruk av sosiale medier er viktig om du vil imponere en potensiell arbeidsgiver.Skillet mellom privatliv og yrkesliv flyter stadig mer over i hverandre. Mange ansatte bruker sosiale nettverk i arbeidstiden, medarbeidere legger til sjefen som Facebook-venn og ledere bruker de sosiale nettverkene aktivt i forbindelse med ansettelser.

En av flere kilder
En vanlig grunn som oppgis til å sjekke sosiale medier i forbindelse med ansettelser, er å kontrollere om personligheten til den som søker jobb passer med bedriftskulturen. Noen oppgir at de sjekker nett for å finne ut om den arbeidssøkende er uærlig. Men den årsaken flest oppgir er at lederen vil ta en beslutning baser på flest mulig informasjonskilder.

Rydd profilen
Det skal ikke så mye til for å rydde opp i profilen på nett. Bruk sunn fornuft, gå gjennom dine egne profiler og se om du står for alt du la ut for flere år siden, eller før du tenkte på en ny jobb.

Utnytt de sosiale mediene
Utnytt sosiale medier til å gjøre deg attraktiv på arbeidsmarkedet, vis hva du står for og er engasjert i. Søkemotorer elsker Linkedin. Det samme gjør sjefer. Derfor vil en fullstendig opprensking av din Linkedin-profil bidra til å gi et godt inntrykk av deg og din kompetanse. Før opp utdannelse, spesialisering, arbeidserfaring og kurs. Bygg ditt profesjonelle nettverk kontinuerlig ved å legge inn visittkortdata og kontakter. Husk også å be om anbefalinger fra tidligere medarbeidere, studiekamerater, samarbeidspartnere og sjefer.

Les mer på Manpowerbloggen om hvordan få jobb gjennom sosiale medier og veien til drømmejobben.