Jobbmarked under press: Slik skiller du deg ut

Jobbmarked under press: Slik skiller du deg ut

Det ferskeste arbeidsmarkedsbarometeret fra ManpowerGroup tyder på at det blir like hard konkurranse om jobbene til høsten. Slik øker du sjansene for å komme deg ut i arbeidslivet likevel.

– Det finnes jobbmuligheter for dem som står på og virkelig vil. Selv om flere bransjer har langt mindre aktivitet enn tidligere, er det også bransjer som trenger folk. Kandidatene som skiller seg ut er de som snur seg etter hvor behovet er, sier Sølvi Spilde Monsen, konserndirektør i Manpower.

ManpowerGroup gjennomfører hvert kvartal et bemanningsbarometer som tar pulsen på hvordan arbeidsgivere ser for seg at bemanningen blir de neste tre månedene. Barometeret for tredje kvartal kommer med pessimistiske spådommer for sommeren og høsten.

Sesongjusterte netto bemanningsutsikter i Norge er -7 prosent for de neste tre månedene. Dette er andelen som forventer oppbemanning minus andelen som forventer nedbemanning. Dermed ser det ut til at dagens høye arbeidsledighet vil holde seg utover høsten.

Det betyr ikke at du skal miste motet hvis du er permittert eller på utkikk etter din første jobb. Det er nemlig mye du kan gjøre for å hevde deg i den tøffe konkurransen, ifølge Spilde Monsen.

Her bør du lete

Først er det viktig å skaffe deg oversikt over hvor behovet for arbeidskraft er størst – og være åpen for mulighetene som ligger der.

I bemanningsbarometeret for tredje kvartal finner man de mest dramatiske tallene i restaurant- og hotellsektoren, der arbeidsgivere rapporterer dystre bemanningsutsikter på
-39 prosent. Og i de fleste sektorene har bemanningsutsiktene negativt fortegn.

To sektorer forventer imidlertid å ansette flere det kommende kvartalet: bygg og anlegg og varehandel. Begge rapporterer om netto bemanningsutsikter på +4 prosent.

Det er på Østlandet at arbeidsgiverne er mest optimistiske. Selv om forventningene er klart lavere enn både forrige kvartal og for ett år siden, ligger netto bemanningsutsikter her på +1 prosent, som utgjør det sterkeste blant regionene.

– Essensielle jobber kan ikke kan stoppe opp: butikker må bemannes, mat må kjøres ut, lagre må driftes. De viktige samfunnsfunksjonene har vært i drift gjennom krisen, sier hun.

Læringsvilje er avgjørende

Koronakrisen har gitt oss en påminnelse om at arbeidsmarkedet kan endre seg dramatisk på kort tid. Over halvparten av arbeidsgiverne som deltok i bemanningsbarometeret svarer at de ikke vet når de kan forvente å få tilbake normale ansettelsesnivåer. Nær halvparten svarer at Covid-19 har påvirket virksomheten deres negativt.

Konserndirektøren i Manpower har følgende tips til hvordan du kan gjøre deg mer attraktiv for selektive arbeidsgivere:

  • Ta gratiskurs over nett
  • Se på videoforedrag slik som TedTalks om relevante tema for bransjen du vil inn i
  • Delta på webinarer
  • Les bransjenyheter
  • Bli bedre i engelsk

– Det viktigste du kan gjøre er å stadig lære deg nye ting som gjør at det er bruk for deg. Dette er en anledning til å fylle på med ny og relevant kompetanse, sier hun.

Skriv deg til suksess

I det tøffe bemanningsklimaet vi er inne i er det vesentlig å ha en oppdatert, spisset og interessant CV. Det innebærer ikke bare å legge inn den siste jobben du har hatt, men å reflektere over hva som er dine nøkkelkvalifikasjoner og hvordan du kan løfte dem frem.

– CV-en din skal formidle et budskap om hvem du er, hva du står for og hva slags mål du har. Jeg anbefaler å starte CV-en med en «pitch», et kort avsnitt som forteller hvem du er og hva du kan. Det viktige er at CV-en din vekker nysgjerrighet.

De nøkkelkvalifikasjonene du velger å trekke frem i pitchen, bør du også løfte frem i beskrivelsen av de tidligere stillingene dine.

– Istedenfor å bruke plassen på å beskrive hva stillingen gikk ut på, bør du trekke frem målbare ting som forteller noe om hvordan du presterte, legger hun til.