Manpower: – Må ta samfunnsansvar på alvor

Manpower: – Må ta samfunnsansvar på alvor

Arbeidsgiveres jakt på de beste hodene blir stadig mer krevende. Lønn og godt arbeidsmiljø er ikke lenger nok for å tiltrekke seg talentene, og selskapets samfunnsansvar blir et stadig viktigere trekkplaster.

12. juni inviterte Manpower til ManpowerGroup Forum i Oslo Konserthus. Tema var betydningen av samfunnsansvar i rekruttering. Konsernsjef i ManpowerGroup, Maalfrid Brath åpnet frokostseminaret med en tydelig melding.

– Morgendagens talenter ser mer og mer på hva selskapene står for, og hva de assosieres med. De som ikke tar samfunnsansvar på alvor kommer ikke til å lykkes med å tiltrekke seg de beste talentene i tiden som kommer, sier Brath.

Tilstede som innledere i Oslo Konserthus var også HR-sjef i Storebrand Tove Selnes, leder for Too Good To Go Norge Ann-Kristin R. Pfründer og employer branding-ekspert Hans Petter Stub. Sistnevnte er partner i selskapet Whydentify, et konsulentselskap med spesialisering på HR-kommunikasjon og employer branding. Han snakket om årsaken bak den økende viktigheten av samfunnsansvar som rekrutteringsverktøy.

– I Norge har mange god nok lønn, og da blir andre ting viktig. Sånn som at selskapet bidrar positiv til samfunnet, skaper nye løsninger, utvikler og forbedrer folks liv eller bidrar til mangfold. I Norge kan de flinkeste velge fritt – og velge og vrake. Det er situasjonen de fleste arbeidsgivere står overfor, sier Stub.

– Penger er makt

Til tross for at lønn ikke er det eneste ansatte er opptatt av i rekrutteringsprosessen, betyr ikke det at penger ikke spiller en rolle. HR-sjef Tove Selnes i Storebrand, som holder Norges nest største pengekasse etter oljefondet, benyttet muligheten til å fortelle om hvordan deres investeringer kan bidra positivt til samfunnsansvar og bærekraft.

– I Storebrand er vi opptatt av å forandre verden til et bedre sted, og vi gjør det med de verktøyene vi har. Penger er makt og kan gjøre en stor forskjell, har jeg lært. Kraften bak kapital er enorm, sier Selnes.

Hun forteller at hun har merket seg at unge er mer og mer opptatt av hva selskapet gjør for samfunnet.

– Et av våre argumenter er at pengene vi forvalter kan gjøre en forskjell. Se for eksempel på Skagen vi nylig kjøpte opp, som reiser rundt til styrer i store selskaper i verden og snakker med ledelsen om bærekraft, og har en aktiv investeringspolitikk med bærekraft i kjernen.

Samfunnsansvar som forretningsidé

Til stede på ManpowerGroup Forum var også leder for selskapet Too Good To Go Ann-Kristin R. Pfründer. Selskapet ble startet som et tiltak for å unngå at mat kastes, og fungerer som bindeledd mellom matprodusenter og forbrukere. Gjennom å tilby mat som ellers ville blitt kastet til en rimelig penge, skal selskapet forhindre matsvinn.

– Matsvinn står for åtte prosent av verdens CO2-utslipp. Og det er bare det vi kaster! Det er et kjempeproblem. Selskapet sprang ut av ønsket om å bidra til et samfunn med mindre matsvinn, og vi tar også valg i hverdagen som går på bekostning av lønnsomhet på kort sikt – fordi det er samfunnsoppgaven som er viktigst, sier Pfründer.

Hun forteller at hun merker hvilken effekt samfunnsoppdraget deres har på arbeidstakere, og at de opplever en stor interesse fra folk som ønsker å jobbe i Too Good To Go.

– Vi får inn 10-15 åpne søknader i måneden, og nylig fikk vi 120 søkere til en jobb i løpet av to uker. Vi merker at det er mange som har lyst til å jobbe med matsvinn og å jobbe for et viktig samfunnsoppdrag – både hos dem som søker seg til oss, og dem som allerede jobber her, sier hun.