Kvinner forbereder seg bedre til jobbintervjuet enn menn

Kvinner forbereder seg bedre til jobbintervjuet enn menn

Det er store forskjeller på hvilken informasjon kandidater av ulikt kjønn skaffer seg før et jobbintervju. – Kvinner er jevnt over bedre informert om selskapet enn menn. Unntaket er på kunnskap om lønn, sier Rut Elise Samuelsen, konserndirektør HR i ManpowerGroup.

Mens kvinner danker ut menn i kunnskap om hva stillingen går ut på og hvilke verdier selskapet har, er menn bedre på lønnskunnskap. Faktisk er lønnsnivå det eneste flere menn enn kvinner vet før de går på jobbintervju. 22 prosent av mannlige jobbsøkere setter seg inn i hvilken lønn som tilbys før de går på intervju. Bare 16 prosent av kvinnene gjør det samme.

– Her har kvinnelige kandidater en jobb å gjøre. I Norge er det fremdeles lønnsforskjeller mellom menn og kvinner på samme stillingsnivå. Å gjøre seg kjent med kompensasjonen som tilbys i forkant av intervjuet er en forutsetning for å kunne forhandle om lønnsnivået, sier Samuelsen.

Når det gjelder kompensasjon utover lønn er imidlertid flere kvinner forberedt. 34 prosent av kvinnene undersøker hvilke goder som tilbys, mot 31 prosent av mannlige jobbsøkere. Informasjon om forsikringer og pensjonsordninger kan skille potensielle arbeidsgivere.

– Å stille godt forberedt til intervju er en klar fordel. Det gjør deg i stand til å stille gode spørsmål og få bekreftet om inntrykket av selskapet stemmer, sier Samuelsen.

Menn vet mest om lønn og minst om resten

Norske arbeidstakere får stadig bedre tilgang på informasjon om selskapene de søker jobb hos. Kvinner er bedre enn menn til å sette seg inn i hvilke arbeidsoppgaver stillingen innebærer. Mens tre av fire kvinner har denne informasjonen før de går på intervju, har bare 55 prosent av menn det samme.

– Kandidater som er godt forberedt til intervju skiller seg tydelig ut. De viser at de har en formening om hvorfor de søker akkurat denne jobben, sier Samuelsen.

Mer enn halvparten av kvinnelige jobbsøkere setter seg inn i selskapets visjon, og 44 prosent gjør seg kjent med selskapets omdømme. Blant mannlige jobbsøkere setter 41 prosent seg inn i visjonen, og 40 prosent er opptatt av omdømme. Flere kvinner enn menn undersøker også om selskapet tar samfunnsansvar. Tallene kommer fra ManpowerGroups nye rapport «The rise of the well-informed candidate».

– Undersøkelsen tyder på at kvinner er mer opptatt av å finne ut om de kan identifisere seg med selskapene hvor de søker jobb. Er svaret på dette spørsmålet ja, vil det vise i en intervjusituasjon. Arbeidsgivere ser etter genuin motivasjon, sier Samuelsen.

Rapporten er basert på en undersøkelse om hvordan jobbsøkere og arbeidstagere oppfører seg i det digitale samfunnet og omfatter 14.000 arbeidstakere i 19 land. 794 norske arbeidstakere deltok i undersøkelsen.